- 04 kwietnia 2017
Google Display Network (GDN) vs DoubleClick Bid Manager (DBM)
Które rozwiązanie jest dla Ciebie albo Twojego Klienta?
Sieć reklamowa Google Display Network (GDN) i DoubleClick Bid Manager (DBM) to narzędzia Google służące (między innymi) do zakupu powierzchni reklamowej online i realizacji kampanii display. Aby pomóc w doborze odpowiedniej platformy, przedstawiamy kluczowe różnice między nimi.
Rozwiązanie, na które się zdecydujesz w dużej mierze zależeć będzie od Twoich potrzeb oraz budżetów, które chcesz przeznaczać na aktywność reklamową w Internecie.
Z założenia, GDN to idealne rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorstw. Nie bez powodu podczas rozmów z Klientami przewijają się zwroty: „mam Google” (czytaj adwords) czyli: „mam wszystko”, „nic więcej nie potrzebuję”, „wyniki mam super” itd.
W takich przypadkach, nie ma sensu zadawać dodatkowych pytań o bounce rate, jakość ruchu i faktycznego przełożenia poniesionych wydatków na wyniki sprzedaży i zysku :).
Jeśli jednak Ty lub Twój klient chcecie wyjść szerzej, a Wasze oczekiwania do prowadzonych działań reklamowych i wydawanych pieniędzy na reklamę są większe i dużo bardziej zaawansowane?
Z pomocą może przyjść DBM – platforma pozwalająca na dotarcie do Użytkowników z danej grupy docelowej w czasie rzeczywistym czyli w modelu Real Time Bidding (RTB).
Ale do rzeczy, zacznijmy od:
ZASIĘGU
GDN czyli zasoby sieci - Google AdSense - sieć ta obejmuje ponad dwa miliony stron internetowych, które odwiedza ponad 90% wszystkich użytkowników Internetu.
DBM umożliwia dostęp do 81 giełd, w tym oczywiście Google AdExchange ale również SmartRTB, AppNexus, BrightRoll, Rubicon, Admeta, Adform, Pubmatic i wielu innych. Jednym zdaniem - będziesz w stanie dotrzeć z reklamą do większej liczby użytkowników w ramach szerokiego dostępu do witryn, również tych Premium.
MODELE ROZLICZEŃ
GDN CPC (cost per click), rozliczenie za kliknięcie.
DBM CPM (cost per millenium), rozliczenie za 1000 wyświetleń.
Jeżeli uważasz, że model cpc jest lepszy od cpm – koniecznie skontaktuj się z nami J.
3RD PARTY DATA
Za pośrednictwem DBM dostępnych jest 35 źródeł danych zewnętrznych, co pozwala na dokładniejsze określenie grup docelowych dla kampanii. DBM umożliwia także znajdowanie osób, które są podobne do osób wcześniej odwiedzających witrynę tzw. bliźniaków behawioralnych. GDN nie ma możliwości kierowania na grupy odbiorców w oparciu o dane zewnętrzne, pozwala natomiast targetować kampanię według danych demograficznych użytkowników, ich zainteresowań, płci, pokrewieństwie, kategorii podobieństwa w odniesieniu do danego produktu lub usługi. Są to dane pochodzące z wewnętrznych zasobów Google.
FORMATY REKLAMOWE
Możliwości emisyjne reklam są różne się w obu platformach. GDN umożliwia wykorzystanie w kampanii reklam tekstowych, graficznych, wideo. Za pośrednictwem DBM nie będziemy mogli wyświetlić reklamy tekstowej, gdyż ten system przeznaczony jest wyłącznie do emisji kreacji graficznych, multimedialnych i wideo.
Platforma DoubleClick pozwala na realizację kampanii retargetingowej w oparciu o dynamiczne kreacje reklamowe i/lub wyszukiwanie przy użyciu dostosowanych formatów XML lub dokumentów Google Doc. Jeśli używasz GDN, w celu realizacji retargetingu dynamicznego należy wykorzystać dane Google Merchant Center. GDN umożliwia prowadzenie takiej kampanii na prostych szablonach i prostym mechanizmie wyświetlania reklam. Szeroki arsenał możliwości wyświetlania kreacji dynamicznych dostępny jest tylko przez platformę DBM.
PMP - Private Marketplaces i PG - Programmatic guaranteed
Oferty PMP to prywatne aukcje dla wybranej liczby nabywców na witrynach Premium. Jedną z zalet DBM jest możliwość kierowania reklam na Witryny Premium z szerokiego wachlarza renomowanych wydawców, zarówno zagranicznych jak i polskich, takich jak BBC.com, The Telegraph, Onet.pl, WP.pl, i innych.
Model sprzedaży PMP w Programmatic, czyli zakup z gwarancją dostępności powierzchni, pozwala zarezerwować gwarantowaną liczbę wyświetleń na witrynie wydawcy właśnie za pośrednictwem platformy DoubleClick, zamiast tradycyjnej metody bezpośredniego kontaktu z wydawcami. Nowo wprowadzony DoubleClick Marketplace jeszcze bardziej zbliżył Wydawców i Reklamodawców, a także uprościł proces tworzenia PMP i transakcji gwarantowanych.
OPCJE OKREŚLANIA STAWEK
DBM oferuje dwie różne opcje ustalania stawek w zależności od potrzeb (ręczne i automatyczne). Automatyczne określanie stawek dostosowuje stawki w zależności od wyznaczonych celów skuteczności kampanii. Opiera się on na algorytmie Google, który pozwala poprawić efektywność ręcznego manipulowania stawkami.
W GDN dostępne są trzy sposoby określania stawek – stawki domyślne, niestandardowe oraz dostosowania stawek.
Stawki domyślne: AdWords używa domyślnej stawki grupy reklam, jeżeli nie mamy ustawionej stawki niestandardowej dla reklam, które wyświetlają się w miejscach docelowych, dopasowanych do naszego kierowania.
Stawki niestandardowe: AdWords użyje niestandardowej stawki, gdy reklamy wyświetlą się w witrynach związanych z danym tematem, jeżeli mamy ustawione stawki niestandardowe dla pojedynczej metody kierowania, np. na tematy. Są to maks. stawka CPC lub maks. stawka CPM. W każdej grupie reklam można ustawić stawki niestandardowe tylko dla jednej metody kierowania.
Dostosowania stawek: AdWords pozwala nam na dostosowania stawek, jeżeli chcemy mieć większy wpływ na to, gdzie i kiedy wyświetlana jest reklama, można wtedy ustawić dostosowanie stawek na poziomie kampanii oraz grupy reklam. Dostosowania stawek umożliwiają zwiększanie i zmniejszanie używanej przez nas kwoty stawki, aby uzyskać większy wpływ na to, kiedy i gdzie wyświetlana jest reklama.
VIDEO EXCHANGES
GDN i DBM umożliwiają wyświetlanie reklam wideo w serwisie YouTube jako TrueView In-Stream – czyli reklama wideo wyświetlana przed filmem, w jego trakcie lub po jego zakończeniu, TrueView Discovery - dawniej nazywane „reklamami TrueView In-Display”, czyli reklamy display wyświetlane podczas trwania filmu oraz Bumper Ads - reklamy w przerywniku, czyli 6-sekundowe reklamy wideo, wyświetlane na mobilu. Oprócz YouTube, DBM pozwala na emisję reklamy wideo na ponad 35 giełdach w ramach innych serwisów Premium.
KIEROWANIE NA URZĄDZENIA
DBM umożliwia kierowanie kampanii na określone urządzenia: komputer stacjonarny, smartfon, tablet i inteligentną telewizję lub środowisko, w którym pojawia się reklama: sieć mobile / desktop, aplikacja mobilna lub interstitial w aplikacji mobilnej. Kierowanie odbywa się w prosty sposób, poprzez zaznaczenie odpowiedniego wyboru.
GDN z kolei wymaga używania modyfikatorów stawek w stosunku do określonych urządzeń (desktop, mobile lub tablet), co znacznie zmniejsza elastyczność zarządzania kampanią.
BUDŻET
Jeśli budżet na kampanię jest niewielki, GDN jest narzędziem idealnym. Przy budżecie powyżej 50 tys. złotych miesięcznie, należałoby rozważyć użycie DBM.
CO WYBRAĆ GDN CZY DBM?
Decyzja zależy od Ciebie lub skontaktuj się z nami, a my pomożemy zdecydować, jaką platformę powinieneś wykorzystać do prowadzenia działalności w sieci.
Źródło: http://www.periscopix.co.uk
https://support.google.com/adwords/answer/2947304?hl=pl